Viimeisen vuoden aikana SIMULA-projektiryhmää on työllistänyt simulaattoreiden ominaisuuksien kartoitus. Olemme tutustuneet simulaattoreihin tutustumiskäynneillä eri oppilaitoksiin ja meille on käyty esittelemässä erilaisia potilassimulaattoreita. Olemme pohtineet millaisia ominaisuuksia hankittavilla simulaattoreilla tulee olla ja muokanneet tarjouspyyntöä tämän pohjalta. Olemme laatineet tarjouspyynnön kaksiosaisesti; listanneet simulaattoreiden välttämättömät ominaisuudet ja pisteyttäneet lisäpisteitä tuottavat ominaisuudet tarjouspyyntöön. Tarjouspyyntö on syyskuun alussa lähtenyt hankintatoimiston kautta eteenpäin. Nyt sitten odottelemme tarjouksia, jotta pääsemme vertailemaan niitä ja tekemään päätöksen simulaattoreiden toimittajasta.
Potilassimulaattoreiden lisäksi olemme selvitelleet, millaisia laitteita ja välineitä tarvitsemme. Olemme kartoittaneet erilaisten torsojen tarvetta taitopajatyöskentelyä varten ja laatineet luetteloa välineistöstä. Samanaikaisesti Savoniassa on meneillään kampussuunnittelu, johon olemme osallistuneet erityisesti simulaatiotilojen ja taitopajojen osalta.
Perinteisesti simulaatioita on käytetty akuutin hoitotyön ja ensihoidon opetuksessa, mutta tulevaisuudessa pyrkimyksemme on kehittää simulaatio-opetusta myös muilla alueilla. Simula-hankkeen toimijat tekevät aktiivista yhteistyötä toisen hankkeemme, Simupedan, kanssa. Koulutuksen avulla on tarkoitus lisätä opetushenkilöstön simulaatiopedagogista osaamista ja pikku hiljaa simulaatioiden käyttöönottoa eri koulutusohjelmissa. On pohdittu sitä, miten eri koulutusohjelmissa simulaatioiden käyttöönottoa kehitetään. Koulutusohjelmien edustajat kartoittivat simulaatioiden käyttömahdollisuuksia bionanalytiikassa, toimintaterapiassa, radiografiassa ja sädehoidossa, kätilötyössä ja fysioterapiassa. Lisäksi tavoitteemme on kehittyä moniammatillisten simulaatioiden käyttöönotossa
Simula-hanke on liitetty myös eri koulutusohjelmien opiskelijoiden hankeopintoihin. Opiskelijat ovat tuottaneet pienimuotoisia videoklippejä esim. sairauskohtauksista, synnytykseen ja kirurgiseen hoitoon liittyvistä tilanteista. Videoklippejä käytetään simulaatiotilanteiden alussa orientoimaan opiskelijoita simulaation aiheeseen. Videoklippien suunnittelu oli antoisaa puuhaa; opiskelijat osallistuivat aktiivisesti suunnitteluun ja toteutukseen ja moniammatillista työskentelyä harjoittelimme tässäkin yhteydessä niin, että it-tradenomiopiskelijat opastivat videokuvauksen perusteita ja editointia. Opiskelijat saivat aikaan oikein mukavia tuotoksia, joita voimme käyttää opetuksessa.
Hankkeessa tehdään tällä hetkellä useita opinnäytetöitä. Opiskelijat työstävät opinnäytetöissään simulaatioskenaarioita ja ambulanssisimulaattorin vaatimusmäärittelyä. Kampussuunnittelun yhteydessä on alustavat suunnitelmat olemassa siitä, että tulevaan simulaatiokeskukseen kehitellään sellainen simulaatioympäristö, jossa voidaan harjoitella ensihoidon simulaatiotilanteita ambulanssissa.
Simulaatiopedagogiikan käyttöönottoa olemme harjoitelleet, vaikka varsinaisia simulaatiotiloja ja simulaattoreita ei meillä vielä olekaan. Olemme kehitelleet simulaatioskenaarioita esimerkiksi perioperatiivisen ja päivystyspotilaan hoitotilanteisiin ja kokemus niistä on ollut erittäin myönteinen sekä opettajien ja opiskelijoiden kannalta. Onhan meillä ensihoidon ja hoitoelvytyksen opetuksessa jo simulaatio-opetusta käytetty ennenkin, mutta nyt näilläkin alueilla entistä määrätietoisemmin ja erityisesti palautekeskustelua kehittäen.
Viime aikoina pientä huolta on aiheuttanut Savonian kampussuunnittelun vaiheet. Tämän hetkisen tiedon mukaan kampuksen rakentaminen viivästyy, joten emme tiedä tarkalleen milloin simulaatiokeskus on käytössämme. Olemme silti vakuuttuneita, että voimme harjoitella simulaatiopedagogiikkaa jo tässä vaiheessa tiloja odotellessa ja joskus tilat valmistuvat varmasti.